37-bussen raskere fram!
I går fortalte vi om hvordan vi møtte veggen da vi prøvde å få Oslo sporveier til å fortelle oss mer om disse planene. Men vi ringte også til Statens veivesen. Og der har de folk som faktisk både har greie på ting og kan ta telefonen.
Neste morgen lå en informasjonsbrosjyre i postkassen. Alle tiltakene var beskrevet i detalj. Dette er en del av et prosjekt som heter «Frem 2005», der hastigheten skal økes med 20% på rutene 37, 301, 20 11 og 12. På sikt skal dette gjelde all kollektivtransport i Oslo.
Innspart tid for rute 37 tur-retur Nydalen er 6 minutter i morgenrushet og 16 minutter i ettermiddagsrushet. For å forstå tiltakene under må man kjenne til en del uttrykk:
SIS står for SanntidsInformasjonsSystem. D.v.s. at kjøretøyenes posisjon registreres kontinuerlig, med tanke på å gi dem prioritet i lyskryss. Det gjennomføres et SIS pilotprosjekt i 2004, der alle lyskryssene langs rute 37 er med.
vis er kantsteinshøyden på holdeplassen. 18 cm vis gir lett inn/utstiging av lavgulvsbusser. Som kjent er kantsteinshøyden nettopp forandret på Heelsfyr stoppested.
SPOT er områdestyring av signalanlegg.
St. Halvards gate |
Problem: Ingen prioritering av buss utover bussbommen. Manglende samkjøring av lyskryss og bussbommen i St. Halvards gate.
|
|
Tiltak: Forbedre signalanleggene og samkjøre med bussbommen.
Kostnad: 0,1 mill. kr |
|
Schweigaards gate fra Oslo gate til St. Halvards gate |
Problem:
Smalt gatetverrsnitt. Upresis parkering fører til at bussene har problemer med å passere hverandre.
|
|
Tiltak: Merke opp parkeringsarealet tydeligere. Hvis det ikke har ønsket effekt, kan det etableres dypere P-lommer eller parkering kan fjernes.
Kostnad: 0,1 mill. kr |
|
Kryss med Oslo gate/Schweigaards gate |
Problem:
Kryssforsinkelse
|
|
Tiltak: Krysset er med i SIS pilotprosjekt. Mulig stenging av Oslo gate kan også gi bedre avvikling i krysset.
Kostnad: 0,2 mill. kr finansiert i SIS pilotprosjekt. |
|
Kryss med Åkebergveien |
Problem:
Ingen prioritering av buss i krysset.
|
|
Tiltak: Krysset er med i SIS pilotprosjekt.
Kostnad: 0,2 mill. kr finansiert i SIS pilotprosjekt. |
|
Kryss med Tøyengata og Tøyenbekken |
Problem:
Forsinkelse i lyskryssene
|
|
Tiltak: Kryss mellom Grønlandsleiret og Tøyengata/Tøyenbekken er med i SIS pilotprosjekt.
Kostnad: 0,2 mill. kr finansiert i SIS pilotprosjekt. |
|
Schweigaards gate mellom Tøyenbekken og Byporten |
Problem:
Svært dårlig fremkommelighet, spesielt om ettermiddagen.
|
|
Tiltak: Se på mulighetene for å lede L37 inn og ut av kollektivtraséen (trikketraséen) ved Tøyenbekken og ved adkomsten til Byporten.
Kostnad: Ikke avklart. |
|
Jernbanetorget holdeplass foran Oslo City |
Problem:
Lav holdeplasstandard gir lang påstigningstid.
|
|
Tiltak: Høystandard holdeplass. Reguleringsplan foreligger. Detaljplan ferdigstilles våren 2004.
Kostnad: 0,2 mill. kr |
|
Stortorvet holdeplass |
Problem:
Viktig holdeplass med lav standard gir lang påstigningstid, spesielt mot vest. For mye ulovlig biltrafikk.
|
|
Tiltak: Stenging/omregulering av gater, høystandard holdeplass og omdisponering av torgarealet. Planarbeid er i startfasen. Forslag til løsning foreligger.
Kostnad: Ikke avklart. |
|
Grensen |
Problem:
Kryssforsinkelser.
|
|
Tiltak:Installere SPOT med forbedret kollektivprioritering.
Kostnad: 0,2 mill. kr |
|
Holdeplass Apotekergata |
Problem:
Viktig holdeplass. Mye passasjerer.
|
|
Tiltak:Oppsetting av billettautomat.
Kostnad: 0,25 mill. kr |
|
Akersgata, kryssene med Keysers gate og Tor Olsens gt. |
Problem:
Kryssforsinkelser
|
|
Tiltak:Forbedret signalprioritering og etablere samkjøring av kryssene som en del av SIS fase 1
Kostnad: 0,2 mill. kr |
|
Ullevålsveien fra W. Thranes gate til Akersveien |
Problem:
Kryssforsinkelser
|
|
Tiltak:Omregulering med vikeplikt for alle sidegatene. Planen er til utredning.
Kostnad: 0,1 mill. kr |
|
Kryss W. Thranes gate – Ullevålsveien |
Problem:
Kryssforsinkelse
|
|
Tiltak:Forbedret signalprioritering – SIS prosjekt fase 1.
Kostnad: 0,2 mill. kr |
|
Collets gate fra Ullevålsveien – Geitmyrsveien |
Problem:
Dårlig feltoppmerking. Kryssforsinkelse.
|
|
Tiltak:Bedre oppmerking. Forbedret signalprioritering – SIS prosjekt fase 1.
Kostnad: 0,2 mill. kr |
|
Kryss Geitmyrsveien – Armauer Hansens gate
|
Problem:
Fotgjengerøy gir vanskelige forhold for bussene.
|
|
Tiltak:Øy fjernes i 2004. Vurdert til ikke å gå på bekostning av trafikksikkerhet.
Kostnad: Allerede finansiert |
|
Sagene (Gråbeinsletta og Arendalsgata)
|
Problem:
Uoversiktlig holdeplassmønster og lav holdeplasstandard gir lang påstigningstid.
|
|
Tiltak:Samling av holdeplassene til Gråbeinsletta og Arendalsgata. Oppgradering til høystandardholdeplass med 18 cm. vis
Kostnad: 1,5 mill |
|