Nytt busskonsept

Busskonsept til jobben (hovedusslinjer)

I dag tok vi et busskonsept til jobben. Hva er et «busskonsept»? Først og fremst kanskje et tegn på at markedsføringsfolkene har fått for frie hender. De tror kanskje folk snakker sånn hjemme ved middagsbordet?
«Hva synes du om det nye busskonseptet, vennen min?»

Nytt busskonsept

Men det er greit, så lenge Oslo Sporveier serverer oss kaffe og boller sammen med konseptene sine. Det er ellers samme busser, samme rutetider og samme sjåfører. Konseptet går ut på at noen av busslinjene skal bli Hovedbusslinjer. Sammen med trikk og bane skal de rustes opp. I tillegg til buss 37, gjelder dette busslinje 20, 21 og 31.

Hvilke forbedringer kan vi vente? Vel, kanskje ikke så mange. Når dette lanseres på buss 37 er det fordi den allerede i dag oppfyller de fleste av kravene til hovedbusslinjene. Hyppige avganger, lavgulvbusser, klimaanlegg, informasjonssystemer, m.m. Vi vil nok mest merke det på de nye gule stripene som skal brukes til å merke hovedbusslinjene (se bildet). Men fremkommeligheten vil nok fremdeles bli øket, slik vi tidligere har fortalt om.

Nytt busskonsept

Men vi er spent på å se hva som skjer med buss 21. Det er en buss mange av oss kunne tenkt seg å ta, hvis den bare gikk litt oftere.