Farvel til Prix

Prix er borte

En overraskelse etter ferien var at det ikke finnes noen Prix-butikk på Etterstad lenger. Nei, den er ikke revet. Men alle de gule skiltene er borte:

Coop Marked Etterstad

Markedsføringsfolk er jo så opptatt av å finne på navn. Husker du den gangen da det het «Samvirkelaget»? Enkelt og greit. Så fant noen ut at navnet ikke var spennende nok. Det begynte vel med OBS, og så Mega (eller kanskje Prix)…

Coop

Men så oppdaget man vel at yngre kunder ikke lenger var klar over at det var noen sammenheng mellom kjedene, og så fikk alle sammen fornavnet Coop.

Hva innebærer overgangen fra Coop Prix til Coop Marked? Vi sjekket coop.no, og det spesielle skal visst være «nærhet til kundene».

Men i følge betjeningen skal det være en mindre utpreget lavprisprofil (Det skjønner du sikkert at kunne vært sagt på en annen måte, og det ble det faktisk også. Men vi prøver å være positive – det er nærbutikken vår!). Samtidig skal det være større utvalg. Det siste høres jo bra ut. I tillegg har vi et lite ønske: Et bedre navn. «Jeg stikker ned på Prix og kjøper melk og brød» går greit. Det samme med Mega, hvis det var den profilen de hadde valgt. Men «jeg stikker ned på marked? Tror nesten vi går på Kiwi eller Rema for åslippe å si det.