Undergangen til Helsfyr
Undergangen til Helsfyr er vår portal mot verden. Vi har et av byens beste kollektivtilbud og kan være hvor som helst i løpet av en halvtime. Men – nå nærmer vi oss tiden da denne undergangen blir en dødsfelle. Så fort det er plussgrader og smelting renner vann ned i undergangen for senere å fryse til is. Det har vært mange bruddskader opp gjennom årene, og for personer over en viss alder kan slikt lett bli fatalt.
Det ble derfor stor glede i Etterstad vel da Bymiljøetaten foreslo en utbedring av undergangen som rekkefølgekrav i forbindelse med utbyggingsplaner i Sporveisverkstedet. Nå foreligger utbyggers forslag til tiltak, og de er ikke helt som vi hadde tenkt oss.
Alternativ 1 går inn på Sporveiens område under og gjennom garasjene tilhørende Etterstadsletta 42-44. Rent bortsett fra hva de måtte mene om det i Etterstadsvingen, så er det jo ikke en undergang som vil være til mye nytte for de fleste av oss.
Alternativ 2 har en mye lavere stigning enn dagens undergang (for universell tilgjengelighet) og når bakkenivå først ved den nye plasseringen til bussholdeplassen. Dermed forsvinner fortauet, og som forslagsstiller selv skriver «Løsningen er derfor ikke aktuell».
Alternativ 3 er for folk som kommer fra Østensjøveien og følger stort sett samme trasé som dagens fotgjengerovergang. Også totalt uinteressant for oss unntatt i helt spesielle situasjoner (du kommer fra byen og skal stikke innom en venn som jobber på Nordox på veien hjem).
Heldigvis aksepterte ikke Plan- og bygningsetaten at dette var de eneste løsninger, og ba dem komme tilbake med bedre forslag.