Eitillstad Borettslag

Eitillstad borettslag

På begynnelsen av 90-tallet husker vi at det kom forargede brev (eller telefoner, det er lenge siden) fra velets daværende leder når det sto «Etterstad» i annonser for leiligheter på Nygårdskollen.

Men nå utlyser USBL leiligheter på Etterstad for salg på Finn. Leilighetene skal til om med ligge i Eitillstad Borettslag. Og «Eitillstad» er det man mener er det historiske opprinnelsen til navnet «Etterstad».


Men er dette en tilsnikelse? Skal de nye blokkene ligge på Etterstad? Det er flere måter å se det på. De ligger i Lodalen, på andre siden av jernbanen. Kartet viser området for reguleringsplanen.

Tror du du vet hvor Etterstads grenser går? Historisk må det jo være området som tilhørte Etterstad gård. I Oslo er det slik at alle eiendommer har et gårds- og bruksnummer. Gårdsnummeret er den opprinnelige gården, og så har eiendommer utskilt fra denne fått bruksnummer i kronologisk rekkefølge. Etterstad Nord har foreksempel gårdsnummer 237 (Etterstad) og bruksnummer 8. Etterstad Vest, som ble skilt ut senere, har gårdsnummer 237 og bruksnummer 19.

På kartet under ser vi gårdsnummer 237 (Etterstad) i oransje, og gårdsnummer 135 (Nygård) i lilla.

Vi ser at sør for Etterstadsletta er det bare grøntområdet mellom Alna Terrasse og Rema som har tilhørt Etterstad Gård. Stang, Nygård og Alna Terrasse ligger alle på grunn som tilhørte Nygård. Det samme gjelder alle boligselskapene i Etterstadkroken.

Det er mulig at det på syttitallet kunne virket interessant å diskutere om disse tilhørte Etterstad. Men det er vel ingen som i dag vil mene at man forlater Etterstad når man krysser Etterstadsletta for å besøke terrasseblokkene?

Blokkene i Nygårdskollen boligaksjeselskap ligger også på grunn som tilhørte Nygård. Lodalen borettslag – og det planlagte Eitillstad – ligger på det som må ha vært en del av Kværner Bruk. Men den naturlige grensen er Alna, og bosetningsmønstret er eneboliger sør for Alna – blokkbebyggelse på nordsiden. Og den nye Etterstadbrua har gjort at avstanden over jernbanelinjen ikke virker så stor lenger.

Så kanskje vi skal venne oss til å se på dette som en del av Etterstad?