Lyset er tilbake!

Lys på gangveien!

Vi satte oss til i går kveld for å skrive et riktig rasende innlegg om manglende belysning på gangveien. Men så kom vi til å kikke ut av vinduet. Og der lyste det!



Senere samme kveld fikk vi brev fra informasjonssjef Morten Schau i Hafslund, som svarte på våre spørsmål fra lørdag:

  1. Hva betyr egentlig «garanti-dato» på listen over innmeldte lamper?
  2. Hvilke konsekvenser har det for Hafslund hvis ikke garantidatoen overholdes?
  3. Hvorfor strykes mørke områder fra listen uten at noe er reparert?
  4. Sist, men ikke minst: Når får vi tilbake lyset på gangveien vår?

Her er svaret:

Morten Schau

Først vil jeg beklage at det har tatt tid å reparere feilene og skal her forsøke å
svare på spørsmålene:

1. Garantidato er en dato Hafslund Nett fastsetter ovenfor våre entreprenører for
utbedring av feil og ovenfor kunden som en forventet dato for utbedring av innmeldt
forhold.

2. Dersom garantitiden ikke overholdes varsler Hafslund Nett dagsbøter mot
entreprenøren som har fått oppdraget. Hafslund Nett må på sin side må overholde
kravet mot vår avtalepart, som er Oslo kommune Samferdselsetaten (SAM). Det er opp
til SAM å hevde sanksjoner mot Hafslund Nett.

3. Dersom feilen f.eks er en kabelfeil som tar tid å utbedre, skal skaden da søkes å
rettes provisorisk slik at lyset kommer tilbake. Meldingen vil da bli satt til
utført, parallelt vil det gå videre en arbeidsordre for permanent retting i vårt
system. På Etterstadsletta har det vært konstatert flere kabelfeil, i tillegg til
det skadede skapet som avbildet. Meldingene ble i dette tilfelle oversendt til den
entreprenøren som reparerer kabelfeil og dermed ble den kvittert som utført fra den
opprinnelige entreprenøren. Men den beklagelige glippen i dette tilfelle er at det
ikke ble gjort noen provisorisk reparasjon. Hafslund Nett var ikke klar over at det
ikke var utført en provisorisk reparasjon i dette tilfelle og beklager dette! Vi vil
følge opp saken med de respektive entreprenører umiddelbart.

4. Nå som vi er blitt gjort oppmerksom forholdet vil vi umiddelbart sette i verk
tiltak og forhåpentlig vis er lyset tilbake i kveld eller i morgen kveld.

Nok en gang, her må vi bare legge oss flate og beklage!

Med hilsen
Hafslund ASA

Morten Schau
informasjonssjef
Informasjon og samfunnskontakt