Nye butikker
Nye butikker i nabolaget
Som noen kanskje har fått med seg har vi fått en ny butikk i nabolaget. Rema på Fyrstikktorget stengte jo i 2019. Nå har Joker åpnet i de gamle Rema-lokalene, eller i hvert fall i deler av dem. Det har blitt satt opp en skillevegg, og vi vet ikke hva som kommer nærmest Fyrstikktorget.
Noen av oss savnet vel Rema, men det er klart at på Etterstad er det litt annerledes forhold enn i bygder der det blir opprør når Butikken (med stor B) legges ned. Så hva har Joker å tilby sammenlignet med alle de andre butikkene i nærheten?
De har en liten «kafe» foran butikken. Men selv om det sikkert blir veldig populært blant kundene som kommer i friminutter fra Fyrstikkalleen skole, tviler vi på at det kommer til å sitte mange fra Etterstad her.
Det mest påfallende er åpningstidene. For deg som aldri får somlet deg av gårde før butikken stenger har de ganske vennlige tider. Skal du ha bedre åpningstider enn det må du ned til Ensjø (06.00 – 24.00 6 dager i uka), men på søndager slår Joker dem også.
«butikker»?
Oppmerksomme lesere vil ha sett at det sto butikker i overskriften (ikke «ny butikk»). Joker er den eneste nye butikken som faktisk er åpnet. Men i forbindelse med utbyggingen av Etterstad Videregående har vi kunnet lese i referater at Coop har planer om å bygge om til Extra.
Coop har jo prøvd seg med omlegginger her før. I 2011 skiftet butikken navn fra Prix til Coop Marked. Marked var en kjede der ideen var «nærhet til kundene». Samtidig skulle det være noe større utvalg og høyere priser. Så vidt vi kan forstå en satsing på de i nærmeste nabolaget som ikke orket å gå helt til Rema eller Kiwi. Men det er jo sånn at dårlig bevegelighet ofte faller sammen med høy prisbevissthet. Marked ble ikke noen stor suksess, og tidlig i 2015 ble det Prix igjen.
Vi spurte Coop akkurat hva som er spesielt med Extra, og fikk følgende svar:
Coop Prix er et nærbutikk-konsept, mens Extra er Coops lavpriskjede. Det betyr at om en Coop Prix blir Extra vil prisene bli lavere på en del av varene og sortimentet vil bli enda bredere (det vil si flere ulike type varer). Extra har mye tilbud og kampanjer (akkurat som Coop Prix), men har i tillegg egne medlemsbonuser (11 prosent på frukt- og grønt, 20 prosent på bleier, barnemat, babywipes). Medlemskuppene er de samme som Coop Prix har, og alle andre Coop-butikker.
Flere varer og lavere priser høres vanskelig ut. Men det er vel derfor man eventuelt må bygge om butikken.
For de historisk interesserte nevner vi samtidig at Oslo Samvirkelag i 1951 holdt til der Nærbutikken Etterstad er i dag. Du kan se selv i Oslobilder.