Referat fra medlemsmøte 31. august 2000
Olaug Norlemann gjennomgikk de viktigste sakene jobber med i øyeblikket:
1) Enebakkveien – Dalehaugen, stenging
Følgende brev er sendt til Oslo kommune, Plan og bygningsetaten:
Oslo 14.08.2000
Ref. Saksnummer 199806649-3
ENEBAKKVEIEN – DALEHAUGEN – STENGING
Igangsetting av reguleringsarbeide.
Vi takker for dispensasjon til levering av ovemevnte sak innen 18.08.2000. Vi har i dag hatt møte vedrørende stenging av Enebakkveien – Dalehaugen.
Når det her er snakk om reguleringsarbeide for dette område, går det klart frem at det ikke er tatt hensyn til beboerne, bedrifter og forretninger i området.
I Fagerlia og Arnljot Gellines vei er det ca. 360 husstander med til sammen l 000 beboere. Det er anslagsvis ca. 500 biler til disse boenhetene.
Fagerlia er stengt med bom, og det samme er området Vålerenga – Strømsveien med fysiske sperrer og bom. Dette medfører at vi som bor her må kjøre lange omveier for å komme til bank, post og forretninger. Vi har i dag nok problemer med taxi, transport til og fra eldresenter etc., og problemer for å komme til utfartsårene med bil.
I stedet for fysiske sperringer, må vi få skilt med 30 sone, gjennomkjøring forbudt – kun for til eiendommene. Før dette gjøres må Galgebergforbindelsen åpnes.
2 ) Hva med løsning for oss til tunnelsystemene?
3 ) Hvordan skal renovasjonsbilene komme frem?
4)Hva med henting av eldre til eldresentret og levering av mat til disse? Barna som skal til skole og barnehage?
5) Vi har ingen kollektivmuligheter med servicebuss. Vi må gå over en meget farlig og dårlig gangbro til Etterstad for buss eller T-bane. Brua kan i dag ikke brukes av rullestolbrukere, eldre eller folk med barnevogn.
6) Stengning og oniregulering vil medføre enda mer trafikk på Tøyen – Finnmarksgata – Ensjø veien – Strømsveien.
Etterstad som er et meget trafikkert belastet område i dag, vil fa enda mer fremmedparkering av de i Kværnerdalen.
Med de øvrige boligene i Kværnerdalen er vi raskt oppe i 2000 beboere.
Vi tenker også på konsekvensene for parkering for de som bruker friområdet langs Alna
Vi ber om at saken må vurderes på nytt før slik drastisk stenging finner sted.
Vennlig hilsen (Fagerlia vel, Nygårdskollen boligselskap, Etterstad Vel, Lodalen Borettslag.
2) Gangbru fra Nygårdskollen til Etterstad
Følgende brev er sendt:
OSLO .28.08.2000.
VEDRØRENDE GANGBRU FRA NYGÅRDSKOLLEN TIL ETTERSTAD.
Vi i Nygårdskollen Boligselskap, Lodalen Borettslag,Fagerlia Vel, Etterstad Vel sammen med de nærmeste sameiene Alna Terr., Nygård Terr. og Etterstad Vest- har kommet frem til følgende:
Vi har bragt i erfaring gjennom bydelen Gamle Oslos Helseavd. v/Lasse Elden, at det ikke finnes penger til den foreslåtte nye gangbrua Nygårdskollen til Etterstad, som Miljøbyen Gamle Oslo har fremmet. Se vedlegg fra Lasse Elden.
Vi har i løpet av sommeren prøvd å komme frem til ansvarshavende for den gamle brua.
Vi har laget en fotomontasje av hvor skadet/nedslitt den nåværende brua er. Vi forlanger at denne blir rustet opp/satt istand med av og påkjøringsramper som også tilfredsstiller rullestolbrukere og de som skal over med barnevogn/sykler.
Dette er skolevei for barna som går på Vålerenga skole, og kirken. Alle de som bor i Kværnerdalen må bruke brua for å kunne komme til eneste mulighet for kollektivnett – rute 37 og T-banen Helsfyr.
Vi viser til artikkel om saken i Aften Aften 15.08.00 som belyser vårt problem. Se vedlegg.
Vi kan ikke gå en ny vinter imøte uten at det blir foretatt drastiske forbedringer av nåværende gangbru som ønskes av alle
Etter at vi begynte med saken og bildene ble tatt. har folk fra Kommunen, NSB/Jernbaneverket? vært og fjernet hele det ene gelenderet som sto lent opp til den ene veggen.
Brua blir benyttet ofte og mye, Og i Kværnerdalen er det i de nærmeste boligselskapene ca 320 husstander med med ca.7 – 900 beboere.
Da det haster med å få satt brua istand, har vi sendt saken med vedlegg til diverse etater etc. Se vedlagte liste.
Fra Etterstad Vel, Nygårdskollen, Lodalen, Fagerlia Vel, Alna Terrasse, Nygård Terrasse, Etterstad Vest
3) Utbyggingsplaner i Etterstadsvingen
Det er planer om bygg på 17 og 19 etasjer helt ned mot sykkelvei.
4) 4 Utbygging over Gjøvikbanen
OBOS planlegger prospekt for disse byggene i 2002.
5 )Sotahjørnet
Utbyggingen her er nå skrinlagt.
6) Grenseveien
Nye boliger er planlagt der bensinstasjonen ligger i dag